ד"ר יאיר דוד
אנקור 6
רמת השרון
ציור בצבעי מים על נייר
אודות
כבן קיבוץ גברעם רכשתי את יסודות הציור בקורסים שניתנו לבני תנועת הקיבוץ המאוחד בהובלת הצייר, חבר קיבוץ נען, חיים קיוה. בהמשך למדתי ציור מציירים ישראליים מובילים ובהם אביגדור סטימצקי.
שלא כמו במדע ובטכנולוגיה, באומנות לא תמיד ההתפתחות על ציר הזמן היא חיובית. לטעמי האקוורלים האיכותיים ביותר נוצרו במאה התשע עשרה בבריטניה כאשר ציירים בריטיים הצליחו ללכוד, תוך שימוש בצבעי מים, את מלוא הטווח של השפעת האטמוספירה האופיינית לאי הבריטי על האור.
לכן התמקדתי בציור נופים בצבעי מים בטכניקות הציור שהיו מקובלות במאה התשע עשרה בבריטניה, טכניקות שלמדתי מברנרד אוואנס בקורנוול ובחמש מסעות ציור ממרטין גריפית, בווילס.
הציור שלי נעשה בהתבסס על התבוננות והבנה מעמיקים של הנוף ושימוש נכון בתכונות האופייניות לפיגמנטי צבעי המים השונים. בכל ציור נעשה ניסיון של הקפדה על פירוט רב, בקומפוזיציה פסטורלית הרמונית המקנה תחושות איפוק ורוגע. במיוחד חשוב לי לשמר את התחושה האטמוספרית המיוחדת לנוף המסוים תוך שמירת איזון בין הרמוניה לעניין בציור, בין אזורים חמים ואזורים קרים ובהובלת עין הצופה בציור אל נקודת מוקד אחת אשר פעמים רבות היא על קו האופק. כאשר אני מצליח הציור מאפשר למתבונן להתנתק לרגע מענייני היום יום.
ציוריי הוצגו בשישים תערוכות קבוצתיות ותערוכות יחיד בארץ ובעולם כולל גם במוזיאון הלאומי ביאשי שברומניה, במוזיאון ההיסטורי הלאומי בטירניה שבאלבניה, במוזיאון הלאומי של קוסובו ובמוזיאון ישראל בירושלים.
וקצת על קורות חיי: בעברי הייתי לוחם בסיירת הצנחנים ונווט קרב, מהנדס, עורך פטנטים, משפטן ודוקטור לפילוסופיה. השתתפתי במשלחת שהתאמנה בחיל-האוויר האמריקני בהטסת מטוסי הפנטום. בשתיים מטיסותיי המבצעיות נאלצתי לנטוש את מטוסי, בשטח אויב. בשני המקרים חולצתי ונמנע ממני ניסיון השבי. עבור אחת מיוזמותיי זכיתי בפרס ביטחון ישראל. לאחר השרות הסדיר עבדתי בתעשייה המתקדמת, אחר כך פניתי לתחום חברות ההזנק ובהמשך הוסמכתי כעורך פטנטים.
מעט ממה שלמדתי בחיים העלתי על הכתב בספרים:
נופי ישראל בצבעי מים
מציג מבחר מציוריי הישנים מנופי ישראל מהצפון ועד לדרום.
זאת מלחמה
מספר את סיפורו שלי סבי, פאול זלפלד, גרמני בן דת משה במלחמה הגדולה, מלחמת העולם הראשונה.
ממשיכים או הולכים לקרב אוויר?
מנסה לענות על השאלה מדוע לוחם ממשיך להילחם היכן שאחרים לא, דרך קורות חיי המבצעיים.
סנאי ירוק
מספר את סיפורה החריג של מחלקת צנחני מילואים מפעילי טילי נ"ט שלל מדגם סאגר.
צורך מבצעי
בוחן את הסיבות לאי הימצאות אמצעי לחימה קריטיים בידינו במלחמת יום כיפור.
בעקבות ציירי הנוף הבריטיים של המאה התשע עשרה
מדריך מעשי ליישום טכניקת הציור בצבעי מים של ציירים אלו.